Monday, September 20, 2010

Form 4

--Ciri - Ciri Tamadun Indus--

1. Pembentukan bandar terancang
# Dua bahagian dan dikelilingi tembok.
# Bandar disusun blok -blok segi empat.
# Setiap blok dipisahkan jalan lurus dan bersambung.
# Setiap bandar sistem kumbahan.

2 . Sistem pemerintahan
# Diketuai pendeta
# Kuasa menggubal undang - undang,menjalankan upacara agama,mengagihkan hasil pertanian.

3 . Sistem kepercayaan dan agama
# Tuhan Ibu
# Menyembah dewa berkepala tiga proto-siva.

4 . Pengkhususan pekerjaan
# Perdagangan emas , gading gajah , hasil pertanian , dan manik.
# Masyarakat petani dan artisan.

5 . Tulisan
# piktograf.
# Digunakan keagamaan , perdagangan , dan merekod pendapatan negara.

--Sumbangan Tamadun Indus--

1. Perancangan bandar sistematik bandar Harappa dan
Mohenjodara.Rumah dan bangunan disusun jalan raya
yg lurus,Terdapat tandas awam ,tempat mandi awam ,
dan sistem kembahan yg sistematik.
2. Teknologi pembakaran batu bata melalui pembakaran
dgn suhu yang tinggi.

--Ciri-Ciri Tamadun Hwang Ho--

1. Negara Kota
# Bandar Anyang negara kota pusat Dinasti Shang .
# Tempoh - tempoh dibina di sekeliling negara kota.
# Terdapat Istana , kuil , tempat kediaman raja.
# Bandar dikelilingi oleh perkampungan didiami oleh petani.

2 . Pengkhususan pekerjaan
# Petani penting.
# Hamba tentera paksaan, melakukan kerja perburuhan,
dan korban upacara keagamaan.

3 . Sistem pemerintahan
# Pemerintahan beraja.Raja keasa mutlak.
# Mandat untuk memerintah tidak perlu mendapat pengesahan
politik daripada rakyat.

4 . Tulisan
# Tulisan ideogram berbentuk simbol gambar seperti bulan,
matahari.

5 . Agama dan kepercayaan
# Animisme , iaitu menyembah sungai,bukit,dan gunung.
# Menyembah roh nenek moyang.
# Menyembah tuhan syurga ( Shang - Ti ) dan tuhan bumi (Tu).
# Upacara pemujaan dikuasai bomoh titikan pada tulang oracle.
Upacara penyembahan dan upacara korban.


1. Tulisan ideogram berkembang penulisan dan percetakan.
2. Sun Tzu buku berkaitan strategi peperangan, iaitu The Art of War
yang diaplikasikan dalam urusan perniagaan.
3. Penciptaan kalendar 30 hari dalam sebulan dan 360 hari
setahun.
4. pemujaan roh nenek moyang.
5. Konsep yin dan yang serta Feng Hsui( hubungan
harmoni antara manusia dengan alam).
6. Konsep anak syurga, mandat dari syurga, dan amalan putaran dinasti.
7. Pembinaan pengairan teknologi peralatan pertanian.

--Tamadun Awal Asia Tenggara--

Cara Kedatangan Pengaruh Hindu dan Buddha Ke Asia Tenggara

1. Oleh golongan penakluk dari India.
2. Dibawa oleh pedagang ( Vaisya ).
3. Dibawa oleh golongan Brahmin atau pendata.
4. Pengambilan aspek kebudayaan India yang menarik dan disesuaikan dengan
budaya tempatan.

Pengaruh Hindu dan Budha dalam Pemerintahan

1. Penggunaan gelaran raja dalam kerajaan Asia Tenggara.Raja
berkuasa mutlak. Raja dianggap bayangan tuhan dan konsep
dewa raja . Raja menggunakan khitmat raja untuk
mengasahkan kedudukan melalui upacara pertabalan diraja.
Pelantikan pegawai menerusi upacara angkat sumpah di Telaga batu.

Keperibadian Nabi Muhammad s.a.w

1.Siddiq ( berkata benar), amanah ( dipercayai ), tabliq (menyampaikan),
dan fatanah ( bijaksana ).
2.Digelar al-Amin (perkataan dan pernuatan sentiasa dipercayai) kerana tidak
pernah berbohong.
3.Bijak menyelesaikan masalah,contohnya melalui peristiwa Hajar Aswad.
4.Merendah diri dan pemaaf semasa pembukaan kota Makkah.

Kerasulan Nabi Muhammad s.a.w

1.Baginda menerima wahyu pertama (Surah al - Alaq ) melalui malaikat
Jibril pada 6 ogos tahun 610 masihi bersama 17 Ramadhan.
Wahyu pertama berkaitan amalan membaca.
2.Wahyu kedua ialah Surah al - Muddasir yang mewajibkan
baginda menyampaikan ajaran Islam kepada seluruh manusia.

Etika Peperangan dalam Islam

1.Dalam Islam ,peperangan adalah dilarang kecuali mempertahankan maruah
diri,agama,dan negara.Peperangan hanya dibenarkan setelah Allah
s.w.t. menurunkan wahyu .Terdapat beberapa peperangan antara orang
Islam Madinah dengan orang Quraisy Makkah iaitu: perang badar,
perang uhud, perang khandak, dan perang tabuk.

* Mengamalkan dasar pengampunan terdapat orang Arab Quraisy.
* Tawaran kanak -kanak dan wanita dibebaskan .
* Tawaran lelaki diberi syarat untuk membebaskan diri seperti
mengajar kanak-kanak Islam membaca dan menulis sehingga pandai.
* Tentera Islam dilarang membunuh sesuka hati.
* Larangan membunuh binatang dan memusnahkan tanaman.
* Dilarang merobohkan tempat ibadat kaum lain.

--Teori & Bukti Islam Datang dari Semenanjung Tanah Arab--

Alasan John Crawford

1.Islam berkembang melalui aktiviti perdagangan.
2.Bukti daripada catatan China bahawa terdapat orang Arab dan Parsi
mempunyai pusat perniagaan di Canton pada tahun 300 M..
Pedagang ke Asia Tenggara & menyebarkan Islam.
3.Islam di Asia Tenggara juga tersebar menerusi peranan pedagang - pedagang
Arab yg telah membina perkampungan di pelabuhan di Asia Tenggara.
4.Wujud sebuah perkampungan Islam bernama Ta Shih di
Sumetara Utara pada tahun 650 M..

Alasan Profesor Syed Muhammad Naquib al-Attas

1.Karya tempatan menceritakan pengislaman raja di Asia Tenggara oleh
syeikh dari Arab.
2.Persamaan bahan penulisan & kesusasteraan di Asia Tenggara
dgn yg terdapat di Arab.
3.Tulisan jawi diambil daripada perkataan Arab.
4.Kebudayaan & adat resam dari Arab diamalkan oleh penduduk Asia
Tenggara.

--Teori & Bukti Islam Datang Dari China--

Alasan Emanuel Gadinho Eredia

1.Islam tersebar di China sebelum ke Asia Tenggara. Khan Fo / Canton menjadi
tumpuan pedagang Arab yg beragama Islam.
2.Islam tersebar dari China & berkembang ke Asia Tenggara.

Alasan S.Q. Fatimi

1.Berlaku perpindahan beramai-ramai pedagang Islam yg tinggal di Canton /
Amoy ke Asia Tenggara pada thn 876M..
2.Batu bersurat Terengganu yg ditemui di kuala Sungai Tersat,Kuala Berang,
Terengganu Mencatatkan tentang peraturan & undang -undang Islam
menunjukan Islam telah bertapak di tanah Melayu sejak abad ke-14.
3.Terdapat persamaan unsur ­seni bina China dgn unsur seni bina yg terdapat
pada masjid di Tanah Melayu seperti bentuk bumbung , warna merah &
kuning pada kayu kepala pintu & tingkap masjid,serta pada jubin lantai,
dinding, tangga,dan kolam air.

Keperibadian Nabi Muhammad s.a.w

1.Islam berkembang ke Asia Tenggara menerusi dua Wilayah di India,Iaitu
Gujerat & pantai koromandel.
2.Snouck Hurgronje memberi alasan hubungan perdagangan antara India
dgn Asia Tenggara membolehkan Islam tersebar.
3.Terdapat persamaan ciri buatan india pada batu marmar,
batu nisan Malik Ibrahim, di Jawa,& batu nisan Malik al- Salih
di pasar.

--Kesan Dasar Ekonomi British--

Pembandaran

1.Wujud Bandar baru yg menjadi pusat perdagangan , pentadbiran ,
& tumpuan ramai.
2.Bandar baru yg berkembang maju didiami oleh orang China .Orang
Melayu tinggal di kampung , & orang India di estet&
ladang getah.

Pembentukan masyarakat berbilang kaum

1.British mengalakan kedatangan buruh dari china & India ke Tanah Melayu
bagi menampung keperluan buruh dlm sektor perlombongan & perladangan.
2.Kedatangan buruh asing ini mnyebabkan wujudnya masyarakat berbilang kaum
di Tahan Melayu.
3.Ini memyebabkan kesukaran mewujudkan perpaduan nasional.

Sistem pendidikan vernakular

1.sistem pendidikan valnakular menggunakan bahasa ibunda kaum masing -
masing sebagai bahasa pengantar.
2.Sekolah Melayu sebelum kedatangan British tertumpu kpd
membaca , menulis & mengira serta mempelajari al- Quran,
bahasa Arab , & hukum agama. Diadakan di surau , pondok &
masjid. Menggunakan bahasa Ibuda.Sistem pendidikan ini tidak terbela
& tidak dipertingkatkan oleh penjaja British.
3.Sekolah Melayu selepas kedatangan British
* sekolah melayu pertama di Teluk belanga, Singapura ( 1856 ).
* sekolah melayu di Kuala kangsar dan batu gajah ( 1884).
* sekolah melayu (perempuan) d Negeri-negeri selat ( 1885 ).
4.Semua sekolah melayu hanya pada peringkat rendah & bermatlamat melahirkan
anak melayu sbg petani atau nelayan yg lebih baik daripada
bapanya.
5.Maktab penguruan Sultan Idris ( MPSI ) di Tanjung Malim,Perak ditubuhkan
pada tahun 1922 utk melahirkan guru sekolah melayu.
6.pada tahun 1905,Kolej Melayu kuala Kngsar ditubuhkan utk golongan elit.
7.Sekolah utk pelajar India didirikan di ladang yang diusahakan oleh
pihak pengurusan ladang.
8.Sistem pendidikan bagi kanak -kanak Cina pula dibiayai oleh saudagar Cina.
9.Sekolah Inggeris pada peringkat awal dibina oleh mubaligh Kristian &
badan sukarela.

No comments:

Post a Comment